P E R S B E R I C H T

Operatie Demon

De rol en ondergang van de Nederlandse passagiersschepen Pennland, Slamat en Costa Rica

Op 25 en 27 april is het 70 jaar geleden dat tijdens een grootscheepse evacuatie van geallieerde militairen in Griekse wateren, drie Nederlandse passagiersschepen tot zinken werden gebracht.

Deze operatie droeg de codenaam Demon. De ondergang van het passagiersschip Slamat van de Rotterdamse Lloyd , waarbij 200 bemanningsleden omkwamen, was tevens de grootste scheepsramp uit de geschiedenis van de Nederlandse koopvaardij. Mede naar aanleiding hiervan verschijnt bij Uitgeverij Polanen te Woerden het boek Operatie Demon, de rol en ondergang van de Nederlandse passagiersschepen Pennland, Slamat en Costa Rica van de hand van Henk Top.

De auteur reconstrueerde de toedracht van deze ‘vergeten’ geschiedenis aan de hand van documentatie en literatuur uit Britse, Australische, Duitse en Nederlandse archieven.

Het passagiersschip Slamat van de Rotterdamse Lloyd werd op 27 april 1941 door Duitse duikbommenwerpers tot zinken gebracht. De Britse torpedobootjagers HMS Diamond en HMS Wryneck, die te hulp schoten, werden eveneens tot zinken gebracht. Bij dit drama kwamen 925 Britse, Australische, Nieuw-Zeelandse en Nederlandse opvarenden om het leven.

Ook de passagiersschepen Pennland van de Holland-Amerika Lijn en de Costa Rica van de KNSM namen deel aan deze operatie en werden eveneens door de Luftwaffe tot zinken gebracht. Vier bemanningsleden van de Pennland verloren daarbij het leven. Alle opvarenden van de Costa Rica konden worden gered.

De leiding van de Britse Marine hield de gezagvoerder van de Slamat verantwoordelijk voor de ondergang van zijn eigen schip en de ondergang van de twee Britse oorlogsbodems. De reden was volgens hen dat de Nederlandse gezagvoerder zich niet aan zijn orders gehouden zou hebben.

In de geschiedschrijving van Groot-Brittannië, Australië en Nieuw-Zeeland over de Tweede Wereldoorlog heeft dit onderwerp de nodige aandacht gekregen. De Britse premier Churchill haalde de ondergang van de Slamat aan in zijn grote werk over de Tweede Wereldoorlog.

Uit deze reconstructie blijkt dat de feiten aanzienlijk genuanceerder liggen en dat andere factoren een grotere rol hebben gespeeld bij de ondergang van de Slamat.

Henk Top MSc (1952) werkt bij de Politieacademie, maar begon zijn carrière op zee en in de

Rotterdamse haven (stuurman bij Nedlloyd, reserve-officier, milieu-inspecteur). Maritieme

geschiedenis blijft hem boeien. Eerder van zijn hand verscheen Bestemming New York.

Henk Top, Operatie Demon, de rol en ondergang van de Nederlandse passagiersschepen Pennland, Slamat en Costa Rica , Uitgeverij Polanen, geïllustreerd in zwart-wit, gebonden, ISBN 978.94.91202.01.8, prijs € 19,95 – 176 pagina's.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Nadere informatie: voor interviews, informatie en/of een recensie-exemplaar kunt u contact opnemen met Uitgeverij Polanen, tel: +31(0)6 31541441, e-mail: info@uitgeverijpolanen.nl,

Charles Dickensweg 20, 3446 ZD Woerden, internet: www.uitgeverijpolanen.nl